De tuinen van het Quartier de la Piraille worden in de volksmond “Pays des Choucas” (het land van de kauwen) genoemd, naar de donkergrijze vogel met lichte ogen die veelvuldig voorkomt in de regio. Voor Fluide stelt Charlotte Beaudry een monumentaal schilderij voor dat de aanwezigheid van deze plaatselijke koning onder de vogels in de verf zet. Ze beperkte haar kleurenpalet opzettelijk tot een strikt minimum: de groen-grijsachtige achtergrond creëert een ietwat verontrustende nuance in het geheel. Charlotte Beaudry koos voor een gestileerde interpretatie van de vogel, onbevangen geïnspireerd op de kauw, maar evenzeer op de wijfjesmerel, het heraldisch wapendier dat voorkomt op de vlag van de stad Thuin. Haar compositie roept beweging op met een freeze-frame effect. De vogels in volle vlucht lijken strijd te leveren met de illusie van de beeldruimte. De kunstenares minimaliseert hun trekken en herleidt hun verschijning tot de lijnen die ze wil benadrukken. Charlotte Beaudry laat de details achterwege om een silhouet over te houden. Ze bespeelt tegelijkertijd de afgebakende ruimte van een privéwoning die als kader dient voor haar schilderij, om uiteindelijk evenveel te verhullen als ze laat zien. Het geheel straalt een aanstekelijke, ontroerende en meedogenloze vitaliteit uit, die niemand onberoerd laat. Wandelaars langs het parcours van Chant des Oiseaux, rue Saint-Jacques of aan de voet van de hangende tuinen langs de Biesmelle, merken deze silhouetten op als slagschaduwen van overvliegende vogels. In hun spoor weerklinken her en der de noten uit een orkestratie van klanken. Bij het fresco van Charlotte Beaudry hoort immers ook geluid … Kijk omhoog en spits je oren! Ze zijn overal; daar achter je!

Kunstenaars

Met de steun van onze partners